Tuesday, March 2, 2010

Himpunan Daonella dari Mentakab, Pahang


Kawasan penemuan adalah di kawasan Ladang Kelapa Sawit Jentar, Mentakab, Pahang.


Acuan luaran (kiri) dan acuan dalaman (kanan) fosil Daonella Pahangensis Kobayashi. Bersaiz amat besar dari kumpulan Daonella yang lain serta bersifat endemik.


Himpunan Daonella yang membentuk pemadatan cengkerang (concentration shell).


Dari segi morfologi, Daonella ini menyerupai Daonella sakawana tetapi keadaan pengawetan yang buruk menyukarkan pengenalpasti yang tepat.

Pemilik blog ini mengucapkan ribuan terima kasih kepada kakitangan JMG Pahang terutamanya kepada En. Junor, En. Amie dan En. Nazalan serta En. Hasan Saru (kini di JMG Johor) atas pengantaran spesimen-spesimen fosil yang dijumpai di Ladang Jentar, Mentakab, Pahang. Saya telah cuba untuk sampai ke lokasi tersebut , tetapi tidak berjaya sampai (kurang 1 km shj) disebabkan hanya pacuan 4 roda sahaja yang boleh sampai ke lokasi tersebut. Perlapisan tersebut sememangnya kaya dengan fosil Daonella. Dua spesies Daonella dapat dikenalpasti iaitu Daonella pahangensis dan Daonella lomelli dan biasa kedapatan pada usia Ladinian, Trias Tengah. Kerjakerja berkenaan penemuan fosil tersebut sedang diusahakan. Kajian lebih tertumpu kepada pencarian fosil ammonoid utk menentukan usia himpunan fosil ini dengan lebih tepat.

Kawasan Mentakab sememangnya terkenal dikalangan ahli paleontologi sebagai kawasan yang banyak terdapatnya singkapan batuan berfosil Trias. Di kawasan ini juga Formasi Semantan mendapat namanya yang telah diperkenalkan oleh Jaafar Ahmad (1976). Menurut Kobayashi (1964), Procter banyak menemui fosil Daonella di kawasan tersebut dan telah mengenalpasti empat spesies Daonella. Hanya ammonoid Arpadites ditemui di kawasan tersebut, lebih banyak usaha perlu dilakukan untuk mencari fosil ammonoid.

No comments:

Post a Comment