Tuesday, July 13, 2010

Fosil-fosil Triassik terbaru dari Aring, Gua Musang


Kerja pembinaan untuk laluan baru Jalanraya Aring-K. Berang sedang giat dijalankan melibatkan melibatkan pemotongan cerun-cerun bukit. Laluan baru ini merintangi strata batuan Trias marin yang diwakili oleh Formasi Telong berusia Perm hingga Trias Atas. Semestinya fosil-fosil yang bakal ditemui dikawasan tersebut adalah fosil yang pernah hidup di dasar lautan kuno yang berusia 245-228 juta tahun lampau.


Fosil ammonoid Kellnerites samnuaensis MANSUY adalah antara fosil yang paling kerap ditemui di kawasan Aring. Fosil ini berusia Anisian lewat dan tergolong dalam Zon Balatonites; turut dilaporkan penemuannya di Vietnam.

(Ammonoid Kellnerites samnuaensis MANSUY is commonly found in the Aring area. This fossil is assigned to be late Anisian and represent Balatonites Zone; also documented in Vietnam.)



Fosil ammonoid Acrochordiceras sp. juga biasa ditemui di kawasan Aring.

(Ammonoid Acrochordiceras sp. commonly found in this area as well.)





Sesuatu yang menarik mengenai strata batuan Trias Formasi Telong adalah wujudnya lapisan bivalvia Claraia pada beberapa lapisan batuannya. Lapisan- lapisan tersebut dapat dicerap di beberapa cerun potongan menandakan lapisan tersebut adalah dari horizon yang sama. Claraia muncul sejak Tahap Capitanian, Permian Akhir dan pupus pada Anisian, Trias Tengah; mencapai kemuncak kehidupan pada sempadan Permian-Triassik. Berkemungkinan spesies Claraia Stachei, Claraia wangi dan Claraia cf. killernensis wujud di kawasan tersebut khasnya dalam Fm Telong.


2 comments:

  1. Hi Ahmad,

    Interesting finds indeed! Airing/Gua Musang seems to hold many promising deposits of fossils indeed! :)

    Cheers,
    JK

    ReplyDelete
  2. di daerah/negara mana itu yach...

    ReplyDelete